تعریف سیستم های آمونیاکی

سردخانه-آمونیاکی

تعریف سیستم های آمونیاکی

سیستم فریونی یا آمونیاکی؟ سوالی است که معمولا هر طراح سردخانه از خود میپرسد.

مطمئنا” هر دو سیستم, مواد نگهداری شده در سرخانه شما را سرد /منجمد و سالم نگهداری میکند. نکات زیر کمکی خواهند بود که بتوان در انتخاب نوع مبرد و نوع سیستم بهتر عمل کنیم:

آمونیاک یا NH3 طبیعی است و مبرد بسیار خوبی است. لیکن چه نکاتی نیاز است تا استفاده از آن را تایید نماید:

هزینه:

یک حساب سرانگشتی نشان میدهد که اگر ظرفیت سردخانه مورد نظر از حدود 100 تن تبرید کمتر باشد, استفاده ار سیستم و مبرد فریونی مرهون به صرفه خواهد بود. و اگر این ظرفیت از حدودا” 200 تن تبرید بیشتر شد, میتوان به سیستم آمونیاکی رجوع کرد.

در این حالت شرایط زیر را نیز میبایست مد نظر گرفت:

نوع محصول, ظرفیت و دمای مورد نیاز:

دانستن نوع و مقدار محصولی که قرار است در سردخانه نگهداری شود مهم است. آمونیاک معمولا” در صنایع و فرآیند تهیه و انجماد گوشت, صنایع لبنیات, صنایع پتروشیمی و هر گاه مقدار تناژ مورد نیاز جهت تبرید بالا است, استفاده میگردد.

صنایع مثل” نان و مواد غذایی معمولا از ظرفیت سرمایی بالایی استفاده نمیکنند مگر در موارد خاصی همچون سیستمهای انجماد سریع و حلزونی (Spiral freezer) که استفاده از آمونیاک مناسبتر میباشد.

به بیان دیگر, هرچه دمای مورد نظر پایین تر باشد, استفاده از سیستم و مبرد آمونیاکی مرهون به صرفه تر میباشد. مثلا در تونل انجماد با دمای -30 درجه سانتیگراد, استفاده از آمونیاک منطقی تر از فریون به نظر میرسد..

رانمان:

مبرد آمونیاک با توجه بالاتر بودن ظرفیت گرمای نهان آن  نسبت به فریون از راندمان بالاتری برخوردار است . به گفته ای دیگر جهت رسیدن به دمای سرمای پایین تر, آمونیاک کمتری نسبت به فریون مورد نیاز میباشد. در نتیجه توان کمتری (hp) و در نتیجه هزینه پایین تر (در سیستمای بزرگ), جهت راه اندازی سیستم آمونیاک نسبت به فریون مورد نیاز میباشد.

قوانین ومقررات:

آمونیاک بعنوان ماده شیمیایی خطرناک محسوب میگردد در نتیجه رعایت قوانین ایمنی و زیست محیطی سخت و داشتن برنامه و مدارک و تاییدیه های بازرسی لازم الاجرا میباشد.

شنیدن بوی شدید آمونیاک در محل نشاندهنده وجود نشتی در سیستم میباشد. لیکن نصب دستگاههای حس کننده گاز, اجباری میباشد.

انعطاف پذیری سیستم:

یکی از محاسن سیستمهای آمونیاکی, انعطاف پذیر بودن آن میباشد بطوری که پس از نصب و راه اندازی, میتوان تغییرات متعددی را اعمال کرد در صورتی که سیستمهای فریونی برای کار خاصی طراحی شده و قابلیت تغییر محدودی را دارا میباشند.

نگهداری:

نگهداری سیستمهای آمونیاکی نسبت به فریونی نیازمند پیمانکاران با تخصص بالاتر میباشد. در صورت وجود نشتی در سیستم, ارگانهای محیط زیست میبایست مطلع گردند.

میزان راحتی:

کارفرمایانی که مجموعه آنان با سیستمهای آمونیاک راه اندازی شده میزان بیشتری رضایت و اطمینان دارند

واقعیتهایی در باره سیستم آمونیاکی:

عملکرد و واقعیتها نشان داده که محاسن سیستمهای آمونیاکی طوری است که نقاط ریسک و منفی آن را به نوعی پوشش میدهد. آمونیاک نیز مانند دیگر مواد شیمیایی دارای خطر میباشد, مخصوصا” اگر به درستی استفاده و راه اندازی نشده باشند. درنتیجه داشتن تخصص بالا در طراحی, نصب و راه اندازی طبق اصول و استانداردها, از الزامات خواهد بود.

اشتراک گذاری پست