پدیده برگشت مایع به کمپرسور

floodback or slugging

پدیده برگشت مایع به کمپرسور

پدیده برگشت مایع زمانی اتفاق می افتد که مبرد مایع در طول چرخه کار به کمپرسور باز می گردد. اغلب یک سرویسکار ممکن است کمپرسوری را ببیند که به دلیل برگشت مایع خراب شده است، اما به دلیل شدت آسیب، ممکن است مشکل را اشتباه تشخیص دهد. علل سیستمی slugging و floodback ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. یافتن ریشه مشکل برای جلوگیری از تکرار آن ضروری است.

ممکن است دلایل متعددی برای برگشت مایع وجود داشته باشد، حتی به اندازه کمبود جریان هوا، زیرا فیلتر سیستم تغییر نکرده است. همچنین ممکن است مشکل از شیر انبساط باشد، اما باز هم ممکن است به این دلیل نباشد. یک تکنسین  هرگز نباید برای نتیجه گیری عجله کند. ممکن است دستگاه اندازه گیری اشتباه عملکردی داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که ریشه برگشت مایع مشکل دستگاه اندازه گیری بوده است. به عنوان مثال، اگر کویل اواپراتور یخ بزند، اگر یک فن اواپراتور از کار بیفتد، مایع به درستی تبخیر نمی شود. این مایع سپس به کمپرسور باز می گردد و نتیجه آن آسیب شدید یا خرابی ناشی از برگشت مایع است.

بسته به سبک کمپرسور، یک پیمانکار یا تکنسین سرویس، الگوهای خرابی متفاوتی را مشاهده خواهد کرد. این موارد با انجام یک پارگی کمپرسور توسط خود یا ارسال آن به سازنده و درخواست از آنها برای انجام پارگی قابل مشاهده است. برخی (نه همه) سازندگان کمپرسور نتایج چنین خرابی را پس می‌دهند. با تعیین الگوهای خرابی در کمپرسور، یک سرویسکار می‌تواند کار بهتری را برای تعیین اینکه چه نوع مشکلات سیستم ممکن است منجر به آسیب کمپرسور شده باشد، انجام دهد.

برای مثال، کمپرسور خنک‌شده با مبرد، کمپرسوری است که برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور، نیاز به جریان گاز برگشتی در سراسر موتور قبل از ورود به کمپرسور دارد. در این نوع وضعیت پس از سیل، مبرد مایع با روغن موجود در میل لنگ مخلوط می شود و در درجه اول به عنوان سایش پایین مانند یاتاقان های فرسوده و میله های فرسوده منجر می شود.

کمپرسور هوا خنک کمپرسور است که در آن گاز برگشتی در سراسر موتور جریان ندارد. در عوض، وارد کناره کمپرسور، بسیار نزدیک به محفظه فشرده سازی می شود. در یک موقعیت پس از سیل، مایع وارد محفظه تراکم می شود و به احتمال زیاد منجر به شل شدن مایع (فشرده شدن مایع در ناحیه سیلندر) می شود.

آیا می توان در یک کمپرسور جوش داده شده انتظار برگشت مایع داشت؟ این امکان وجود دارد، حتی اگر بسیاری از اقدامات حفاظتی از کمپرسور در برابر آسیب های مربوط به سیستم محافظت می کند. اگر به دلیل شرایط عملیاتی طولانی مدت، برگشت مایع رخ می دهد، به خاطر داشته باشید که تمام کمپرسورهای جوش داده شده با مبرد خنک می شوند. بنابراین، پیمانکاران و تکنسین های خدماتی باید به دنبال آسیب در چرخ دنده، یاتاقان ها، میله ها و مناطق میل لنگ باشند:

* مبرد مایع، روغن را در حین عبور از میل لنگ جابجا می کند. همچنین، مبرد مایع یک حلال است و لایه روغن را از سطوح مجاور شستشو می دهد. این به نوبه خود باعث سایش می شود. امتیاز دهی مشهود خواهد بود.

در حالی که کمپرسور در حال کار است، تکنسین باید سوپرهیت کمپرسور را بررسی کند. اگر ببرگشت مایع مشکل داشته باشد، حداقل 20 درجه فارنهایت فوق گرم مطلوب خواهد بود.

*در حالی که نتایج برگشت مایع می تواند شامل آسیب شدید و خرابی زودرس کمپرسور باشد، اما بسیار قابل پیشگیری است. نگهداری روتین مناسب و بازرسی‌های منظم (از جمله اندازه‌گیری سوپرهیت و زیرخنک کردن، در صورت لزوم) تا حد زیادی به جلوگیری از شرایط بازگشت مایعات و تضمین عمر طولانی کمپرسور کمک می‌کند.

اشتراک گذاری پست